Onderhoud

Antwoorden op de vragen over onderhoud vind je hier. Is er sprake van achterstallig onderhoud? Maak dan direct een afspraak met het huurteam.

Ik heb last van gebreken (Lekkage, schimmel etc.) wat kan ik doen?

Je kunt het beste een afspraak maken voor een woningopname. Het huurteam komt dan langs om de gebreken te beoordelen. Oordeelt het huurteam dat de gebreken ernstig zijn dan kan je het huurteam machtigen een procedure voor je op te starten.

Voor welke gebreken kan ik een procedure opstarten?

Er zijn een groot aantal gebreken waarvoor een procedure bij de Huurcommissie kan worden opgestart. Het huurteam zal tijdens een woningopname beoordelen of er sprake is van ernstige gebreken. Om een aantal voorbeelden te geven van onderhoudsgebreken: Schimmelvorming, vochtplekken, lekkage, houtrot, scheefstand van de woning en eventuele gevolgschade van gebreken.

Hoe zorg ik ervoor dat de verhuurder de gebreken oplost?

Huurteam Utrecht en de Huurcommissie kunnen de verhuurder niet dwingen om de onderhoudsgebreken aan te pakken. Indien er sprake is van onderhoudsgebreken dan zal de Huurcommissie een uitspraak doen dat de huurprijs verlaagd wordt met een bepaald percentage totdat alle gebreken verholpen zijn. Deze verlaging moet de verhuurder motiveren om het onderhoud aan te pakken. Als hij dat namelijk niet doet blijft de huurder een laag bedrag aan huur betalen. Heb je last van onderhoudsgebreken? Schakel het huurteam in zodat we een procedure voor je kunnen opstarten bij de Huurcommissie.

Wie is er verantwoordelijk voor welk soort onderhoud, de huurder of de verhuurder?

De huurder is verantwoordelijk voor alle kleine dagelijkse reparaties, zoals onderhoud aan de deurbel, hang- en sluitwerk, ontstoppen van afvoeren en het ontluchten van de Cv-installatie. De verhuurder is verantwoordelijk voor het groot onderhoud aan de woning en de bijbehorende voorzieningen, zoals reparatie aan het dak, verfwerk van de buitenzijde (bijvoorbeeld kozijnen) en de riolering.

Kleine reparaties moet de huurder gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren. En ze mogen weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder.

Inbouwapparatuur van keukens wordt dan met de woning verhuurd door de verhuurder. Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is dan voor rekening van de verhuurder.

De huurder moet de verhuurder toegang tot de huurwoning geven, zodat de verhuurder het onderhoud of de reparatie kan uitvoeren. De verhuurder moet hiervoor wel een afspraak maken.

De huurder zorgt voor reparaties van schade die de huurder zelf heeft veroorzaakt. Als de verhuurder ook de kleine en dagelijkse reparaties verricht, mag de verhuurder de kosten hiervan aan u doorberekenen als servicekosten.