Huurprijs

Kijk hier voor antwoorden op de vragen over huurprijzen en huurverhogingen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met ons.

Hoe kan ik mijn huurprijs verlagen?

Dit kan op verschillende manieren:

  1. Als je last hebt van onderhoudsgebreken kan je een procedure op laten starten door het huurteam om de huurprijs te verlagen vanwege de gebreken. De Huurcommissie doet een uitspraak en verlaagd de huurprijs als de gebreken ernstig zijn.
  2. Als je kale huurprijs hoger ligt dan de maximale huurprijs die voor je kamer of woning geld. Indien dit het geval is zal het huurteam een procedure op te starten bij de Huurcommissie. Er zijn verschillende procedures mogelijk bij de Huurcommissie welke afhankelijk zijn van het contract van de huurder. 
  • Heb je een tijdelijk contract van na 1 juli 2016 dan kunnen we tot max 2,5 jaar na het ingaan van het Huurcontract de huurprijs laten toetsen. Dit geldt zowel voor kamers als voor zelfstandige woonruimten. Toetsen houdt in dat je alle teveel betaalde huur terug krijgt vanaf de startdatum van je contract.
  • Heb je een huurcontract van voor 1 juli 2016 dan kunnen we alleen in de eerste 6 maanden na het ingaan van het contract de huurprijs laten toetsen. Zijn er inmiddels 6 maanden verstreken dan kunnen we de huurprijs niet meer toetsen maar start het huurteam een procedure op om de huurprijs te verlagen. Bij deze procedure krijg je niet met terugwerkende kracht de teveel betaalde huur terug maar vanaf het moment dat het huurteam de procedure heeft ingediend bij de huurcommissie. Kijk voor meer informatie bij het antwoord over 'maximale huurprijs'.
Wat is een all-in huurprijs?

Kale huur is de huurprijs die u betaalt voor het gebruik van de woonruimte. All-in huur is de kale huurprijs plus de servicekosten en de kosten voor gas, water en elektriciteit. All-in huur heeft voor u als huurder de volgende nadelen:

  • Je weet niet of je teveel betaalt voor je kamer.
  • Je kan niet berekenen of de jaarlijkse huurverhoging wel correct is. De huurverhoging wordt namelijk berekend over de kale huurprijs en niet over de all-in huurprijs.
  • Je weet niet wat voor bedrag je aan servicekosten betaalt.
Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?
  • De huurverhoging bedraagt meer dan de maximale huurverhoging.
  • De huur komt door de verhoging boven de maximale huurprijs volgens het puntensysteem te liggen.
  • In het voorstel voor huurverhoging staan fouten. Bijvoorbeeld een verkeerde ingangsdatum of huurprijs.
  • Uw verhuurder wil binnen 12 maanden de huur opnieuw verhogen.
  • U heeft het voorstel minder dan 2 maanden voor de ingangsdatum ontvangen.
  • De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd wegens ernstige onderhoudsgebreken en de gebreken zijn nog niet verholpen.
  • Er is sprake van all-in huur. De kale huurprijs is dan niet bekend en de verhuurder mag geen huurverhoging voorstellen.
Wat is mijn maximale huurprijs?

Het puntensysteem geeft de kwaliteit van een huurwoning in punten weer. Het puntensysteem heet ook wel het woningwaarderingsstelsel. Elk onderdeel van de woning, zoals oppervlakte en sanitair, krijgt punten. Bij elkaar opgeteld leveren de punten een maximale huurprijs op. Deze wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Het Huurteam berekent tijdens een woningopname wat de maximale huurprijs van de woning of kamer is. Wil je dat het huurteam berekent wat jouw maximale huurprijs is? Vul ons afspraakformulier in en we nemen contact met je op voor het plannen van een afspraak.

Hoe weet ik of mijn huurverhoging correct is?

De verhuurder heeft het recht om 1x per jaar de huurprijs te verhogen met een bepaald percentage. Dit percentage wordt jaarlijks vastgesteld. Meer informatie over dit percentage vindt je via de website van de rijksoverheid. In de meeste gevallen klopt het voorstel tot huurverhoging van de verhuurder niet. Huurteam Utrecht kan namens jou bezwaar maken tegen de huurverhoging. Heb je een huurverhogingsvoorstel van de verhuurder ontvangen? Laat deze door ons checken!