Servicekosten

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over servicekosten. Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten is een voorschot dat de huurder betaald voor kosten die vallen buiten de kale huurprijs. Kijk voor een voorbeeld van deze kosten onder: voorbeelden servicekosten.

Voorbeelden servicekosten

Energie & Water
Kosten voor het verbruik van water, gas en elektriciteit (of overige energie) zonder dat je beschikt over een eigen individuele meter.

Doorberekenen aan de huurder: de totale kosten die gemaakt zijn, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of een verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vind.

Huismeester
Kosten bijvoorbeeld salaris, huisvesting en materialen.

Doorberekenen aan de huurder: de kosten van de werkzaamheden die de huismeester voor de huurders uitvoert verdeeld via een verdeelsleutel. Werkzaamheden: onderhoud, schoonmaak en kleine reparaties die eigenlijk voor rekening van huurder komen.

De tijd die een huismeester besteed aan werkzaamheden die normaal gesproken niet voor de rekening van de huurder zijn kunnen niet worden doorberekend.

Adminsitratiekosten
Van de overeengekomen leveringen en diensten.

Doorberekenen aan de huurder: maximaal 5% van de totale servicekosten.

Meubilering & Stoffering
Bedrag voor het gebruiken van de meubels en de stoffering van de woning.   

Doorberekenen aan de huurder: 20% van de verkoopwaarde kan in rekening worden gebracht als vergoeding per jaar.

Overige kosten
Gemeenschappelijke ruimtes, liften, gangen en bergingen. Verwarming, water en verlichting. Kosten voor herstelwerkzaamheden die voor rekening zijn van huurder.

Doorberekenen aan de huurder: de daadwerkelijk gemaakte kosten verdeeld via een verdeelsleutel.

Hoe weet ik of de servicekosten die ik betaald heb juist zijn?

De verhuurder moet de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur. Aan het eind van elk jaar dient de verhuurder de werkelijke kosten te berekenen en de bewoners een afrekening te sturen. De verhuurder heeft hier tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd voor. Wie te veel heeft betaald hoort dat terug te krijgen. Wil je je servicekosten laten toetsen? Vul het afspraakformulier in en het huurteam kijkt of we de servicekosten voor je kunnen toetsen.

Ik ben verhuisd kan ik mijn servicekosten laten toetsen?

Ja dit is mogelijk. Je kan tot 2,5 jaar na het aflopen van een kalenderjaar je servicekosten laten toetsen bij de Huurcommissie.

Ik heb een all-in huurprijs. Hoe weet ik wat de hoogte is van mijn servicekosten?

All-in contracten zijn wettelijk niet toegestaan. De verhuurder is verplicht om een splitsing te maken van de kale huurprijs en de servicekosten. Helaas komt het nog steeds vaak voor. Om zeker te weten of de hoogte van de servicekosten niet te hoog zijn moet de all-in huurprijs uitgesplitst worden. Op het moment dat je een all-in huurprijs betaald kan je het beste een afspraak maken met Huurteam Utrecht voor een woningopname. We komen je maximale huurprijs bereken en kunnen vervolgens een procedure opstarten om je huurprijs te laten splitsen en te verlagen.

De verhuurder wil de servicekosten verhogen, mag dat?

Een verhoging van de servicekosten is mogelijk op het moment dat je met de verhuurder afspreekt dat de service wordt uitgebreid. Daarnaast mag een verhoging alleen als uit het jaarlijkse overzicht blijkt dat de verhuurder zelf meer heeft moeten betalen voor de aan jou verleende service. Dit moet in overleg gebeuren. Als het voorschot dat je betaald aan servicekosten te laag is voor de daadwerkelijk gemaakte kosten dan moet de verhuurder dit kunnen aantonen door middel van facturen.

Ik ben het niet eens met mijn afrekening servicekosten, wat nu?

Twijfel je of de afrekening van de servicekosten klopt? Vraag de verhuurder om de rekening toe te sturen waarop de afrekening is gebaseerd. Weigert de verhuurder bewijzen aan te leveren waarop de afrekening is gebaseerd? Laat je servicekosten dan voor de zekerheid toetsen door de Huurcommissie. Huurteam Utrecht kan deze procedures voor je voeren bij de Huurcommissie. Zelf heb je hier geen omkijken naar.

Mag mijn verhuurder de servicekosten zomaar verhogen?

Elk jaar ontvang je (als het goed is) een overzicht van de afrekening van de servicekosten. Blijkt uit de afrekening dat de huurder te weinig heeft betaald dan mag de verhuurder in overleg met de huurder het voorschotbedrag aan servicekosten verhogen. Er mogen geen kostenposten aan de servicekosten worden toegevoegd tenzij de huurder daarmee instemt. Heeft de verhuurder aangegeven de servicekosten te willen verhogen? Neem dan gerust contact op met het huurteam. Wij kunnen je adviseren hoe je de situatie het beste aan kunt pakken.