Servicekosten
Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over servicekosten. Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.
Servicekosten is een voorschot dat de huurder betaald voor kosten die vallen buiten de kale huurprijs. Kijk voor een voorbeeld van deze kosten onder: voorbeelden servicekosten.
Energie & Water
Kosten voor het verbruik van water, gas en elektriciteit (of overige energie) zonder dat je beschikt over een eigen individuele meter.
Doorberekenen aan de huurder: de totale kosten die gemaakt zijn, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of een verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vind.
Huismeester
Kosten bijvoorbeeld salaris, huisvesting en materialen.
Doorberekenen aan de huurder: de kosten van de werkzaamheden die de huismeester voor de huurders uitvoert verdeeld via een verdeelsleutel. Werkzaamheden: onderhoud, schoonmaak en kleine reparaties die eigenlijk voor rekening van huurder komen.
De tijd die een huismeester besteed aan werkzaamheden die normaal gesproken niet voor de rekening van de huurder zijn kunnen niet worden doorberekend.
Adminsitratiekosten
Van de overeengekomen leveringen en diensten.
Doorberekenen aan de huurder: maximaal 5% van de totale servicekosten.
Meubilering & Stoffering
Bedrag voor het gebruiken van de meubels en de stoffering van de woning.
Doorberekenen aan de huurder: 20% van de verkoopwaarde kan in rekening worden gebracht als vergoeding per jaar.
Overige kosten
Gemeenschappelijke ruimtes, liften, gangen en bergingen. Verwarming, water en verlichting. Kosten voor herstelwerkzaamheden die voor rekening zijn van huurder.
Doorberekenen aan de huurder: de daadwerkelijk gemaakte kosten verdeeld via een verdeelsleutel.
De verhuurder moet de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur. Aan het eind van elk jaar dient de verhuurder de werkelijke kosten te berekenen en de bewoners een afrekening te sturen. De verhuurder heeft hier tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd voor. Wie te veel heeft betaald hoort dat terug te krijgen. Wil je je servicekosten laten toetsen? Vul het afspraakformulier in en het huurteam kijkt of we de servicekosten voor je kunnen toetsen.
Ja dit is mogelijk. Je kan tot 2,5 jaar na het aflopen van een kalenderjaar je servicekosten laten toetsen bij de Huurcommissie.
All-in contracten zijn wettelijk niet toegestaan. De verhuurder is verplicht om een splitsing te maken van de kale huurprijs en de servicekosten. Helaas komt het nog steeds vaak voor. Om zeker te weten of de hoogte van de servicekosten niet te hoog zijn moet de all-in huurprijs uitgesplitst worden. Op het moment dat je een all-in huurprijs betaald kan je het beste een afspraak maken met Huurteam Utrecht voor een woningopname. We komen je maximale huurprijs bereken en kunnen vervolgens een procedure opstarten om je huurprijs te laten splitsen en te verlagen.
Een verhoging van de servicekosten is mogelijk op het moment dat je met de verhuurder afspreekt dat de service wordt uitgebreid. Daarnaast mag een verhoging alleen als uit het jaarlijkse overzicht blijkt dat de verhuurder zelf meer heeft moeten betalen voor de aan jou verleende service. Dit moet in overleg gebeuren. Als het voorschot dat je betaald aan servicekosten te laag is voor de daadwerkelijk gemaakte kosten dan moet de verhuurder dit kunnen aantonen door middel van facturen.
Twijfel je of de afrekening van de servicekosten klopt? Vraag de verhuurder om de rekening toe te sturen waarop de afrekening is gebaseerd. Weigert de verhuurder bewijzen aan te leveren waarop de afrekening is gebaseerd? Laat je servicekosten dan voor de zekerheid toetsen door de Huurcommissie. Huurteam Utrecht kan deze procedures voor je voeren bij de Huurcommissie. Zelf heb je hier geen omkijken naar.
Kijk dan op de website van BghU www.bghu.nl of dit terecht is. Je kunt ook bellen naar telefoonnummer: 088-0640200.
De verhuurder mag soms gebruikersbelastingen doorberekenen aan de (kamer)huurder. Daar mag de verhuurder geen winst op maken. Als je denkt dat de berekening niet klopt of niet duidelijk is, dan kun je contact opnemen met het Huurteam. Met behulp van je huurcontract en eventueel de rekening van de verhuurder geeft het Huurteam kosteloos advies. En het huurteam helpt je ook om bezwaar tegen de berekening van de verhuurder in te dienen. Op de website van BghU (Belastingsamenwerking gemeente en hoogheemraadschap Utrecht), onder andere namens de gemeente Utrecht belastingen heft en int, vind je informatie over de hoogte van de belastingen en welke voor gebruikers (huurders) zijn.